dimecres, 27 de gener del 2016

Sant Quirze de Colera

Magnífica sortida la que hem fet aquest passat dissabte 23 de gener per el Paratge Natural d’Interès Nacional de l’Albera. Una serra que s’estén pel tram oriental dels Pirineus, des del coll del Pertús, a tocar de la Jonquera, fins a la Mediterrània. Nosaltres hem caminat per el municipi de Rabós, on a les afores hi ha el monestir de Sant Quirze de Colera, una antiga abadia benedictina situada en un paratge privilegiat.
La primera part de la excursió segueix un tram del GR 11 pujant cap al coll de la Platja. Per evitar les voltes que fa la pista podem anar agafant dreceres que ens escurçen el camí. Un cop al coll ens hem desviat una mica a l’esquerra i tot vorejant el Puig d’en Gibert trobem el Dòlmen del Solar d’en Gibert, situat al paratge de Roques Negres. Tornant al coll de la Platja, seguim la pista que haviem deixat, fent de nou el GR-11. Una mica més avall i desviant-nos a la dreta, podem pujar fins al Dòlmen de Comes Llobes.

Aquest monuments megalítics son coneguts des de fa molts anys i s’hi han fet excavacions arqueològiques interessants. Estem en una zona, l’Albera, on s’hi concentren una gran quantitat d’aquests vestigis prehistòrics.
Tornem a caminar per la pista que ens acosta al Mas Pils, en una cruïlla. Cap a l’esquerra seguiriem el GR cap a Espolla, nosaltres però seguirem per la dreta cap al coll de Banyuls. El Mas està pràcticament enrunat i sense habitar, propietat de la familia descendent dels Nouvilas, una important familia empordanesa. Un cop al coll de Banyuls, hem decidit fer una parada per esmorzar. En aquest punt hi ha un petit refugi lliure. Som a 356 metres d’aquest punt de pas cap a França, on una petita carretera ens portaria fins a Banyuls de la Marenda.

A partir d’aquest punt cal anar seguit la carena, muntanya amunt, que també fa de frontera. L’objectiu fer dos dels cims que hi ha. Primer el Puig de la Calma de 718 metres i tot seguit el Puig d’en Jordà, una mica més alt, a 754 metres. Cal fer-ho amb calma, son una mica més de 300 metres de desnivell, i en algun tram pujar de valent. Entre un i altre cim cal baixar una mica fins al coll de Torn i tornar a pujar. Tant als cims com a la carena, anem gaudint de fantàstiques vistes. La costa francesa amb el poble de Banyuls, o la torre de Madaloc, que ens tapa la vista de Cotlliure, o Argelers, el Puig Neulós, el Canigó … Al segon cim també hem vist par de la costa de Llançà i el Port de la Selva, i també el golf de Roses.

Ja només ens queda baixar de nou cap al punt de sortida passant per el coll de Pallerols. Un descens agradable amb vistes permanents al monestir i entorns de Sant Quirze de Colera, un dels monuments medievals més notables de Catalunya. Tot i així és una petita mostra del que va ser en època medieval. Actualment hi trobem la basíllica de Sant Quirze, diverses dependències monàstiques organitzades al voltant del pati del claustre, una torre de defensa i restes d’un pany de muralla, l’església de Santa Maria i les restes de l’antic hospital.

Nosaltres hem acabat aquí aquesta sortida d’uns 18 kilòmetres amb una ascensió acumulada de 1000 metres, per tant, un recorregut una mica exigent.
De fet avui era el segon intent de fer aquesta caminada ja que el primer dia, la boira ens va impedir fer tota la carenada ja que no hauriem tingut les bones vistes que buscavem. El que també vem repetir és un bon dinar a Espolla, a la Societat Fraternal, un bar restaurant per llepar-se els dits. Fan uns cargols i un arròs a la cassola espectacular.